fredag 2. mars 2012

Jakttur til Nord-Odal

I høst når småviltjakta startet tok jeg en uke fri, pakket hagle og fiskestang, satt meg i bilen og kjørte til Nord-Odal. Jakt- og fiskekort hadde jeg kjøpt gjennom Sand JFF, og jeg dro opp en dag før jakten startet. Sand i Nord-Odal ligger 5 mil nord for Kongsvinger og 6 mil sør for Hamar. Foreningen disponerer i overkant 100.000 dekar variert skogsterreng og ligger utenfor ulvesonen. Gapahuken ble satt opp i skogen litt ovenfor Otten som ligger helt øverst i jaktområdet.



Når jakten startet hadde jeg på vekkerklokke i 04 tiden for å være tidlig ute i skogen. Allerede på vei ut så jeg mange biler langs skogsveiene og hørte et skudd i det fjerne. Etter å ha gått rundt i ca 5 timer uten å se en eneste fugl var jeg temmelig utkjørt og returnerte til huken. Der ble resten av dagen brukt til fisking i solsteiken. 2 små fisk gikk på kroken, men ingen av de var store nok til å brukes til matfisk. Neste dag la jeg ut igjen, denne gangen til et nytt område. Der fløy det tidlig opp en storfugl, men dessverre var den for langt unna til å kunne tas. Den seilte innover i skogen og jeg lette etter den i noen timer, men naturlig nok var den ikke å se.



Neste dag dro jeg tilbake til samme sted, og håper på bedre sjangs. Storfuglen var der fortsatt, men denne gangen oppdaget den meg alt for tidlig og seilte avsted som dagen før. Jeg fulgte sporet, og så en annen jaktbar fugl som også var for langt unna når den fløy forbi. Resten av dagen ble brukt til fisking og bærplukking.

Neste dag våknet jeg til et forferdelig regnvær mot taket i huken, jeg tenkte jeg kunne prøve samme sted en siste gang og la på ny ut for å få revansj mot samme fugl. Jeg så ikke snurten av fuglen så den skjønte nok at jeg ikke ville la den være. På veien tilbake felte jeg et ekorn. Så da håper jeg at jeg reddet noen kyllinger som kan leve opp og bli store til neste sesong. (For de som ikke vet det, er ekorn rov-vilt som blant annet spiser mye egg.)








Jeg anbefaler Nord-Odal som jaktområde bortsett fra at det var en helt ekstrem mengde hjortelusfluer der. Jeg er sikker på at jeg plukket hundrevis av klærne og i håret. Til og med når jeg kom hjem fant jeg hjortelus på turutstyret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar