fredag 27. april 2012

Vintertur til Røros

I januar tok jeg toget til Røros for å tilbringe en helg i ordentlig vinter. Jeg visste ikke helt hva som ventet da turen var en arrangert tema-tur som hadde holdt mye av opplegget hemmelig på forhånd. På veien oppover ble toget litt forsinket fordi det krasjet med en elg.



Når vi kom frem ble vi møtt av hest og slede som kjørte oss en times rundttur i bygda. I Oslo var det nesten vår men i Røros lå temperaturen på rundt -30 grader i dagene før helgen. Etter kanefarten ble vi kjørt i minibuss til en leirskole som er stengt på vinterstid. Der ble det mat, romfordeling og skrekkfilm på storskjerm. På lørdagen ble vi delt opp i 2 grupper og fikk prøve kiting og deretter hundekjøring. Det var ganske kult å få tildelt sitt eget hundespann som man kjørte med på 2 timers tur over viddene i iskald vind. Helt klart noe jeg kan tenke meg å gjøre om igjen.





Vi samlet oss til middag på leirskolen og ble deretter kjørt til Olavsgruva for å se skrekkfilm på storskjerm der nede. Den var åpen kun for oss og det er noe helt spesielt med å se en hule-skrekkfilm, sent på kvelden, dypt nede under bakken. Etter filmen ble vi overrasket med at vi måtte gå på truger i mørket hele veien tilbake til leirskolen. Det var en stjerneklar natt så selv om turen var kjølig og slitsom var det en fantastisk opplevelse. Når vi kom frem ventet hjemmelagde vafler og kakao.

Søndagen ble brukt til å vaske seg ut og pakke tingene sine før vi la ut på den lange veien tilbake til Oslo. En kjempefin helg. Røros er et flott sted som jeg gjerne reiser tilbake til flere ganger.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar