tirsdag 29. januar 2013

Plukke sopp

Nå er det vinter og jeg har halsbetennelse, en fin mulighet til å blogge litt igjen.

Jeg har alltid vært glad i det naturen har å by på, og lager blant annet te, rognebærgele og tørket sopp som jeg kan bruke utover vinteren. Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle blogge litt om sopp-plukking selv om det er en stund til sesongen.

September er høysesong for sopp i Oslo-området. Det er mulig å finne fine forekomster både tidligere og senere, litt avhengig av sol og fuktighetsforhold gjennom sommeren. Ingenting er bedre enn å ta en kjapp tur ut i skogen, og finne fersk tilbehør til dagens biffmiddag. Spesielt med tanke på kiloprisen på ekte kantarell i butikken. Det er veldig fint å plukke sopp når man er ute på helgetur i skogen. Flott til både frokost og middagstilbehør.

Jeg har tatt et par soppkurs i Norges sopp- og nyttevekstforbund der jeg er medlem (Ja, det finnes et slikt forbund.. Hehe.)

I Norge finner vi rundt 3000 sopparter som kan observeres. Vi har i tillegg ytterligere 7000 (ca) som er mikrosopp. Blant de 3000 «store soppene» finner vi matsoppene våre.



Mange er skeptiske til å plukke sopp. Hvert år ser vi nyhetsoppslag om uvettig sopp-plukking som har gått galt.



Her er noen hovedregler du kan følge for trygg plukking:


- Spis aldri sopp du ikke er 100% sikker på.

- HVIS du plukker sopp du er usikker på og skal sjekke på soppkontroll, IKKE legg disse sammen med matsopp i kurven.

- Lær deg de faste sikre typene, ekte kantarell, traktkantarell, steinsopp, matriske og lys piggsopp. Disse er i tillegg noe av det beste skogen har å by på.

- Ta med kurven din på gratis soppkontroll. Finn din nærmeste soppkontroll her: http://www.aktivioslo.no/guide/sopp/soppkontroll-i-akershus/

- Sopp skal varmebehandles og ikke spises rå.

- Plukk kun unge, friske eksemplarer.

Så lenge du holder deg unna skivesopp i Norge er du trygg. Du kan bli midlertidig syk, maten kan smake vondt, du kan havne hos legen. MEN: Du dør ikke.




Om uhellet allikevel skulle skje, og du kjenner symptomer eller mistanke om forgiftning, nøl ikke med å kontakte Giftinformasjonen på tlf. 22 59 13 00.

Finn frem soppkurven, ta med deg barn og venner og let deg frem til ditt eget «hemmelige» område med mye god sopp.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar